http://donpalabras.wikispaces.com/file/view/tic2.jpg/339796642/tic2.jpg |
Què són les TIC?
Conjunt de serveis, reds, software i dispositius que tenen com a fí la millora de la calitat de vida de les persones dins d'un entonr i que s'integren a un sistema d'informació interconectat i complementari.
1. PUNT DE PARTIDA
- LOE (2006), en el preàmbul estableix millorar la qualitat i eficàcia dels sistemes d’educació I de la formació, el que implica major competència digital de docents.
- l’article 17 apartat i estableix : iniciar-se en la utilització, per a l’aprenentatge, de les TIC desenvolupant un esperit crític davant els missatges que reben i elaboren.
- El mestre d’aquesta etapa educativa ha de recordar que entre tots els principis pedagògics establerts, la transversalitat de les TIC està present en totes les àrees curriculars comunes (art. 19 de la LOE)
Les TIC sempre tenen que tindre una funció per a emprar-les: millorar la eficàcia i eficiència en l’àmbit educatiu.
2. DEFINICIÓ DEL PLAN TIC
Es un projecte del ministeri d’Educació en col·laboració amb les conselleries d’educació, per reforçar la integració de les tic i el coneixement del centres educatius, forma part de la planificació curricular dels centres.
- el desenvolupament del tractament de la informació i competència digital i la integració de les TIC com a eina didàctica en els processos d’E-A.
- contribució al desenvolupament de la resta de les competències bàsiques, especialment la competència per aprendre a aprendre, competència en comunicació lingüística i competència social i ciutadana.
3. CARACTERÍSTIQUES DEL PLAN TIC
les seues expectatives, metes i objectius pel que fa a les TIC, a curt, mitjà i llarg termini.
Estar contextualitzat. Ha de tenir en compte les característiques del context TIC del centre. S’ha de conèixer l’ús que s fa de les tic en el centre.
Ser viable i flexible. La formulació dels objectius haurà de concretar-se amb especificació del temps, estratègies, responsables i indicadors d’avaluació.
Estar consensuat. Ha de perseguir-se l’adopció del pla per part de tots el membres de la comunitat educativa.
Estar organitzat. La diversitat d’aspectes que caldrà contemplar en el pla TIC haurà d’estar coordinat per equips o comissions destinades a tal fi.
4. ELEMENTS DEL PLAN TIC (PAG 330-331)
Objectius generals del pla. Es plantegen expectatives o metes en les TIC pel que fa als següents àmbits.
• Referits a La comunitat educativa
• La formació del professorat
• Gestió del centre (pag 326)
• Gestió dels recursos
Contextualització del Pla TIC. Referencies als senyals d’identitat del context que influeixen en la integració de les tic en el centre.
• Característiques Socials, econòmiques i culturals de famílies i alumnat
• Trajectòria del centre pel que fa al l’ús de les TIC
• Existència de projectes d’innovació relacionats amb TIC
• Característiques del professorat
• Descripció general dels recursos disponibles.
Estratègies per a l’elaboració, la coordinació i la difusió en el centre. Es proposa la creació d’un equip o comissió de coordinació TIC del centre. Les seves funcions seran les de presentar i planificar tasques o activitats del pla TIC.
• Tasques d’elaboració, difusió i revisió del pla tic
• Organitzatives
• Dinamitzadors
• Altre tipus de tasques
Organització de les infraestructures i recursos disponibles.
• Fer inventari de recursos tecnològiques disponibles
• Organitzar la zona compartida de la xarxa Medusa
• Determinar el regim d’us d’espais i recursos.
Tractament de la informació i la competència digital a la programació d’aula. Les programacions de les diferents àrees contindran l treball corresponent a la competència tractament de la informació i la competència digital.
5. TRACTAMENT DE LA INFO I COMPETENCIA DIGITAL
Què es aquesta competència?
Habilitat per a cercar, obtenir, processar i comunicar informació i transformar-la en coneixement, inclou alteres aspectes com:
Accés i selecció de la informació fins a l’ús i la transmissió d’aquesta en diferents suports, incloent l’ús de TIC i la comunicació com un element essencial per a informar-se i comunicar-se
Quina finalitat té?
Son un extraordinari instrument d’aprenentatge que descarta per tres opcions bàsiques:
1. Aprendre “sobre” les tic suposa alfabetitzar a l’alumnat en el seu us.
2. Aprendre “de” les tic, implica saber aprofitar la informació que ens donen accés i analitzar-la de forma crítica.
3. Aprendre “amb” les TIC. Significa saber utilitzar-les com potent eina d’organitzar la informació, processar-la i orientar-la per a aconseguir les nostres fins. Aprendre
6. CONEIXEMENTS, DESTRESES I ACTITUDS DE LA COMPETÈNCIA DIGITAL
Coneixements:
• Comprensió de la natura i manera d’operar dels sistemes tecnològics.
• Coneixement dels canvis actuals en les tic i l’efecte que aquests tenen en el mon personal, laboral i social.
• Coneixement de les característiques essencials del processament de la informació; les utilitats fonamentals; els coneixement bàsic de les xarxes en general i internet.
Destreses:
• Destreses relacionades amb l’obtenció d’informació d’aplicacions multimèdia i de les TIC
• Avaluació i selecció de noves fonts d’informació i innovacions tecnològiques a partit de la seua utilitat per a tasques específics.
• Us bàsica d’editors d’imatge digital, vídeo i àudio
• L’ús eficaç de la xarxa i d’altres eines per aprendre de forma individual i col•laborativa
• Tècniques per a la interpretació de la informació.
• Destreses per a la navegació per la world wide web i l’ús de correu electrònic, a més de resoldre problemes de programari i maquinari
Actituds:
• interès per utilitzar les TIC com eina d’aprenentatge i de comunicació per seguir aprenent nous usos i possibilitats.
• Valoració positiva de l’ús de les tecnologies per a treballar de forma autònoma i en grups com instrument de col•laboració di de desenvolupament de projectes de treball cooperatius.
• Us responsable de les TIC, actuant amb prudència i evitant informació nociva o il•lícita
Conclusió
Aquest tema és la base de la nostra futura docència, ja que qualsevol actuació reglada dins del sistema educatiu té una base metodològica i un marc comú i legal que ens posa les bases per a la nostra tasca. Per aquest motiu, hem de reconèixer el marc que ens envolta amb la integració a la educació reglada i formal l'ús de les TIC i els plans que l'administració educativa i cada centre, tenint en compte los recursos i capacitats,
Conclusió
Aquest tema és la base de la nostra futura docència, ja que qualsevol actuació reglada dins del sistema educatiu té una base metodològica i un marc comú i legal que ens posa les bases per a la nostra tasca. Per aquest motiu, hem de reconèixer el marc que ens envolta amb la integració a la educació reglada i formal l'ús de les TIC i els plans que l'administració educativa i cada centre, tenint en compte los recursos i capacitats,
posa en actiu per portar aquestos recursos al procés d'Ensenyament- Aprenentatge.
Enllaços d'interés.
Enllaços d'interés.
Web del profesor
La educación del futuro
L'observatori sobre la implantació i l'ús de les TIC a l'ensenyament no universitari
Recursos TIC per ensenyar les inteligències múltiples
La educación del futuro
L'observatori sobre la implantació i l'ús de les TIC a l'ensenyament no universitari
Recursos TIC per ensenyar les inteligències múltiples
No hay comentarios:
Publicar un comentario