viernes, 28 de febrero de 2014

TEMA 4: Les TIC a la societat actual.


http://4.bp.blogspot.com/evolucion.jpg



1. CARACTERÍSTIQUES DE LA SOCIETAT TIC





1. Gran presencia dels “mass media” i de les noves tecnologies de la informació i la comunicació, amb els seus llenguatges audiovisuals en tots els àmbits de la societat: oci, llar, mon laboral...

2. Gran quantitat d’informació al nostre abast. Cada vegada ens resulta mes fàcil accedir a tot tipus d’informació però precisament l’abundància de dades que tenim, ens fa difícil seleccionar en cada cas la informació més desitjada.

3. Continus avanços científics i tecnològics en tots els camps del saber, especialment en bioenginyeria, enginyeria genètica, noves tecnologies. El coneixement es va renovant veloçment.

4. La fi de l’era industrial. La major part de la població activa dels països en els quals s’ha consolidat la societat de la informació treballa en el sector serveis, i gairebé sempre amb una forta dependència de les tic per a realitzar el seu treball.

5. Llibertat de moviment. La societat de la informació, sustentada per la voluntat de globalització econòmica i cultural porta amb si una creixent llibertat de moviment

6. Nous entorns laborals. Les noves tecnologies revolucionen l’organització dels entorns laborals i obren grans possibilitats al tele-treball.


2. QUÈ SÓN LES TIC?

Conjunt de processos i productes derivats de les eines (Maquinari i programari), suports i canals de comunicació relacionats amb l’emmagatzematge, processament i transmissió digitalitzada de la informació.



3. CARACTERÍSTIQUES DE LES TIC

1. Inmaterialitat
2. Deslocalització
3. Interactivitat
4. Instantaneïtat
5. Reproducció il•limitada
6. No linealitat (hiperenllaços)
7. Interconnexió
8. Diversitat/multiformat (text, imatge, so)


4.APORTACIONS DE LES TIC


Fàcil accés a tot tipus d’informació sobre qualsevol tema i en qualsevol format. La informació es la matèria primera que necessitem per a crear coneixements.

Instruments per a tot tipus de procés de dades. Els sistemes informàtics, integrats per ordinadors, perifèrics, i programes ens permeten realitzar qualsevol tipus de procés de dades de manera rapida i fiable.

Canals de comunicació immediata, sioncronica i asincrònica per a dfondre umno i contactar amb qualsevol persona o institució del mon pthançant edició i difusiío de la info.

Emmagatzematge de grans quantitats d’informació en petits suports de fàcil transport

Automatització de tasques, mitjançant la programació de les activitats que volem que realitzen els ordinadors.

Interactivitat. Els ordinadors ens permeten dialogar amb programes de gestió, etc
Homogeneïtzació dels codis emprats per al registre de la informació mitjançant la digitalització de tot tipus d’informació

Instrument cognitiu que potencia les nostres capacitats mentals i permet el desenvolupament de noves formes de pensar.


5. LIMITACIONS DE LES TIC


http://3.bp.blogspot.com.jpg

Problemes tècnics. Incompatibilitats entre diversos tipus d’ordinador i sistemes operatius.
Falta de formació. La necessitat d’uns coneixements teòrics i pràctics que totes les persones han d’aprendre, la necessitat d’aptituds i actituds favorables.
Problemes de seguretat. Circumstàncies com el risc que es produeixen accessos no autoritzats als ordinadors de les empreses que estan connectats a internet i el possible robatori dels codis de les targetes de crèdit al comprar en les botigues virtuals.
Barreres econòmiques. A pesar del progressiu abaratament dels equips i programes informàtiques, el seu preu encara resulta prohibitiu per a moltes famílies.
Barreres culturals. L’idioma dominant, l’anglès, en el qual venen moltes referencies i informacions d’internet


6. AMPLIACIÓ DEL TEMA.

   La societat ha canviat al llarg de tota la història de la humanitat coneguda, primer com recolectors i caçadors i després, al llarg de tots els segles següents, com civilitzats, mercaders i comerciants, i industrial entre altres, per arribar a ser, hui en dia, una societat de consum i tecnològica en la que les TIC des de les últimes décades ha sigut una de les principals eines a la nostra vida diaria.

   Aquesta forma de viure al món per una xarxa de xarxes, tots interconectats, ens proporciona molta quantitat d'informació des de moltes fonts diferents i que, podem usar des de molts diferents punts de vista i diferents utilitats que ens faciliten la vida quotidiana, ja siga la llista de la compra, fer recordatoris, cercar informació i contactar amb altres persones. Però, a més de totes els beneficis que ens reporta aquestes ferramentes, podem trobar casos d'adicció a les noves tecnologies i alguns trastorns asociats que ens poden dificultar el ritme diari i quotidià.

   Les TIC, com he esmentat al paragraf d'amunt, poden ser útils i a la mateixa vegada ser contraproducents per a qualsevol persona. Per aquest motiu, a una societat interconectada tecnològicament, fa falta crear des de l'escola un aprenentatge que assegure el bon ús d'aquestes tecnologies i els avanços pròxims d'una forma eficaç que permeta viure a una societat tecnològica crítica, pragmàtica i segura.



Enllaços
 Aportacions de les TIC a la educació

Las TIC y su aporte a la educación

El impacto de las TIC en la sociedad del milenio

Impacto de las TIC en Educación


No hay comentarios:

Publicar un comentario